CO OBOUTI NA RÁFKY

 

Pro horská kola je dnes vyráběno mnoho různých druhů plášťů, které se liší svým dezénem.
Každý z dezénů je vhodný pro specifický druh povrchu a liší se jak umístěním vzorku, tak tvrdostí pryžové směsi. Existují 3 základní skupiny, jsou to pláště určené buďto do těžkých terénů nebo na silnici a také univerzální.
Pláště s nejhrubším vzorkem s řídce rozmístěnými výstupky se používají pro jízdu v těžkém terénu s kluzkým a bahnitým povrchem.
Pro pevnější terén se volí pláště s hustším a drobnějším dezénem, ale je nutné pamatovat na jejich horší samočistící schopnosti.
Pojedete-li po silnici, bude vás doprovázet charakteristický "hukot" kol. Opakem jsou pláště zcela hladké tzv. typ slick.
Ty se nejlépe uplatní na silnici pro svůj malý jízdní odpor, jejich nevýhodou je malá přilnavost k vozovce v případě deště a mokra.
Chcete-li zvolit kompromis mezi oběma typy, pak jsou pro vás nejvhodnější pláště s nepřerušeným středním pruhem a bočními výstupky, které zajistí dobré vedení stopy i v méně náročném terénu např. na měkkém povrchu. Velké množství plášťů je určeno pro použití na předním i zadním kole.

Je možné si zakoupit i pláště určené pouze na jedno z kol. Toto řešení je dáno rozdílnými požadavky na přední nebo zadní plášť.
Zatímco přední plášť musí především zajistit dobrou vodící schopnost, stabilitu a přilnavost. Potom zadní plášť by měl mít co nejlepší záběrové vlastnosti.
Při samotné montáži plášťů na ráfky je nutné dodržet u jednosměrných plášťů směr jejich otáčení, který je vždy vyznačen na boku pneumatiky šipkou.
Před koupí pláště je potřeba si zjistit jeho správnou velikost, která je vyznačena výrobcem na boku pneumatiky.
Na pláštích je možné najít dva údaje o rozměru pneumatiky, z nichž první je metrické a druhý palcové označení.


 Význam těchto dvou údajů:
- metrické označení např. 54 - 559
54 = jmenovitá šířka pláště v mm
559 = jmenovitý průměr ráfku = vnitřní průměr pláště v mm
vnější jmenovitý průměr pneumatiky D = 559 + 2 * 54 = 667 mm

- palcové označení např. 26 x 2
26 = jmenovitý průměr pneumatiky v palcích
2 = jmenovitá šířka pneumatiky v palcích

 

 

DRUHY SMĚSÍ

Allround: Směs pro Marathon.Poskytuje vše co musí Marathon umět: nízký valivý odpor ,vysokou trvanlivost a excelentní přilnavost na mokru

Black n roll: specielní směs pro vozíky.Nezanechává stopy na podlaze.Vydrží déle než šedivá směs.

Dual compound: dva druhy směsi pro lepší jízdní vlastnosti.

Endurance: mimořádně odolná směs pro maximum najetých kilometrů ( např. Marathon XR)

Energizer: směs s extrémně nízkým valivým odporem pro elektrokola.

Gooey Gloey: extrémně měkká směs pro jistotu na tvrdém a mokrém povrchu ( např. Muddy Mary)

ORC = Offroad Racing Compound: robustní směs pro nasazení plášťů s hrubým profilem v tvrdém terénu.