Příprava kola na sezonu.

 
Vyčistěte a namažte řetěz - to, že nenamazaný řetěz píská a skřípe, je jen menší zlo. Dochází totiž k mnohem většímu opotřebení celého „pohonné" soustavy, navíc s vrstvou tuhého šmíru může ztratit na přesnosti řazení převodů. Po zimní pauze jsou nečistoty na řetězu zaschlé, je proto dobré jej nejprve vyčistit. Nemusíte mít zrovna speciální myčku řetězů či štětec a naftu: stačí řetěz namazat. Mazivo nečistoty také uvolní (pomoci si můžete třeba starým kartáčkem na zuby), pak otřete řetěz do sucha starým hadrem a aplikujte mazivo „naostro". Pro všechna mazadla platí, že po nanesení je dobré setřít přebytky - a to až po několikerém protočení klikami naprázdno. Pro kvalitnější produkty pak postup doplňte o dobu potřebnou pro zaschnutí (nejčastěji aspoň 12 hodin), po němž mazivo vytvoří na řetězu suchý nelepivý film, který vydrží dlouho.
TIP: Na olej na kola a šicí stroje, dříve jedinou univerzální možnost pro mazání čehokoliv, raději zapomeňte: lepí prach a nečistoty, záhy na řetězu vytvoří vše ničící brusnou pastu. Mazadla určená přímo na řetězy jízdních kol odvedou mnohem lepší práci. Navíc se mnohdy liší podle podmínek použití: do sucha (téměř nelepivá, solidní životnost) a do mokra (extrémně velká přilnavost a odolnost proti vodě, dlouhá životnost, lehce vyšší lepivost).
TIP: Pokud jste namazali řetěz a při šlapání se přesto ozývá skřípání, budou na vině nejspíš kladky přehazovačky. Jejich promazání je velmi snadné, stačí povolit šrouby, demontovat je a vyjmout nejčastěji kluzná ložiska.
 Lanka
 Namažte lanka - ač je při častém používání kola doporučováno jednou za rok vyměnit lanka a bovdeny, není to vždy nutné. Hladkému chodu řazení (případně lanky ovládaných brzd) prospěje namazání lanek. Návarky na rámech jsou konstruovány tak, že není problém vyjmout z nich bovden, vysunout lanko a namazat jej. Rozdíl mezi suchým a namazaným lankem může být značný. Použijte řídký olej, vhodná je i vazelína.
TIP: Jednou za rok (při častém pohybu v dešti či mokru častěji) stříkněte řídký olej i na čepy přehazovačky a přesmykače. Nezapomeňte z těchto komponentů setřít přebytečné mazivo.
 Brzdy
 Zkontrolujte brzdy - pozornost věnujte nejen délce kroku brzdové páky (pokud zabírá těsně u řídítek, není to bezpečné - přitáhněte lanko), ale také stavu brzdových špalíků či destiček. Na špalíkách většinou najdete označení míry, po jejímž dosažení je nutná výměna. U destiček zkontrolujte, zda na nosné kovové základně je ještě dost silná vrstva brzdné směsi.
TIP: Hydraulické kotoučové brzdy mají tu výhodu, že krok brzdové páky se seřizuje automaticky - zůstává neměnný bez ohledu na to, kolik brzdné směsi je již opotřebováno (u lankem ovládaných brzd je nutné při opotřebení přitáhnout lanko). Nevýhodou (v uvozovkách) je, že stále stejný krok brzdové páky vás neupozorní na opotřebení destičky - je proto dobré ji pravidelně kontrolovat.
 Odpružení
 Připravte odpružení - odpružená vidlice či tlumič si za pohodlí a bezpečnost jízdy, které nabízejí, zaslouží vaši přízeň. Určitě proto nezapomeňte na očistu vnitřních nohou, jež zajíždějí do vnějších (nejlépe po každé vyjížďce), ale také na promazání kluzných pouzder. Stačí málo - stříkněte na pouzdra silikonový olej (POZOR, jiný by mohl pouzdra poškodit!), několikrát propružte, setřete přebytečný olej. Uvedené provádějte nejlépe aspoň večer před vyjížďkou.
TIP: Je-li vaše kolo vybaveno vzduchovým tlumičem či vidlicí, udržujte v nich správný tlak. Vystačíte většinou s nastavením jednou za rok. Správné je takové, kdy usednete-li na kolo (statické zatížení), tlumič či vidlice se ponoří o jednu čtvrtinu svého zdvihu.
Pokud máte ještě schovaný návod ke kolu a jeho vybavení, doporučené tlaky můžete najít i zde - závisí na vaší hmotnosti. Pokud cestujete s batohem na zádech, přičtěte i jeho hmotnost.
 Pláště
 Nahustěte pláště - přes zimu možná soustava duše a pláště ztratila trochu tlaku, dofoukněte ji. Jak moc? Doporučené rozpětí tlaků najdete napsané na bocích každého pláště. Doporučujeme držet se nejlépe střední hodnoty: příliš tvrdý plášť sníží pohodlí jízdy, horší navíc budou i brzdné a záběrové vlastnosti, stejně tak i jistota bočního vedení (tedy jízdy v zatáčce). Příliš nízký tlak zvyšuje riziko defektu a také negativně ovlivní celkové vlastnosti. Že nemáte manometr? Zkuste jednou nechat kolo nafoukat v servisu a poté zkuste tlak v pneumatikách rukou, třeba máčknutím dlaní přes palec položený na plášti - pro příště si správný tlak zhruba zapamatujete.
TIP: Příliš opotřebený vzorek neztratí pouze ze schopností záběru či brzdění, zvýší se také riziko defektu.
 Mytí
 Vyčistěte důležité komponenty - kolo není potřeba mýt po každé jízdě ani nijak přehnaně často. Tvrzení, že dokud vám nevadí bahno odpadávající na koberec či při přepravě kola autem, nemusíte kolo mýt, není nijak nadnesené. Některé komponenty by však čisté měly být stále. Vedle již zmíněného řetězu jsou to převodníky a kazeta, tedy ozubené „soukolí" vašeho bicyklu, a také brzdy - kontaktní plochy ráfku a špalíků.
TIP: Nebojte se vody, komponenty kola jsou dostatečně utěsněné. Po mytí však kolo nechte důkladně uschnout a co nejdříve promažte řetěz. Nezavírejte je mokré do sklepa, předejdete korozi. Úplně nevhodná není ani tlaková myčka - pouze buďte opatrní a nemiřte tlakem vody na ložiska a čepy.
 Řetěz
 Změřte řetěz - vytahaný řetěz hrozí především destrukcí kompletního ozubeného soukolí, tedy převodníků a pastorků. Za měrku řetězu zaplatíte od 100 Kč a jistě se doma neztratí, řetěz vám ale také změří v každém servisu. S příliš opotřebeným řetězem se nejen citelně sníží přesnost řazení, ale také rychle zničíte i pastorky a převodníky. A to už nemluvíme o malé částce za výměnu!
TIP: Například na horském kole může řetěz vydržet 5000 km, ale také třeba jen 500 km. Záleží jen na tom, jak se o něj staráte, jak umíte řadit, v jakém prostředí se pohybujete, jak je kvalitní apod. Nespoléhejte proto na rady typu: mně vydržel 5000 km, tobě vydrží taky tak, pak ho vyměň.
 Sedlo
 Oživte sedlo - jde o kosmetickou záležitost, ale jednou za rok, proč ne. Kožený povrch sedla může po čase trochu popraskat. Svěží vzhled mu vrátí silikonový olej nebo třeba běžná mast na ruce.
TIP: Pokud se vám povrch sedla povedlo roztrhnout, použijte lepidlo a přilepte jej. Volný okraj znamená riziko rozšíření trhliny či poškození kraťasů.
 Ráfky
 Zkontrolujte ráfky - v době kotoučových brzd jednoho ani nenapadne, že kola mohou být rozcentrovaná: ráfek vás na to neupozorní škrtáním o brzdový špalík. Zkontrolujte, zda jsou ráfky vycentrované. Co na tom, že projdou vidlicí, může se snížit jejich životnost.
TIP: Prasklý drát co nejdříve vyměňte - jeho absence zvýší napětí v ostatních, může se spustit řetězová (pardon, vlastně drátová) reakce. Pokud jste drát vyměnili a zanedlouho praskne další a toto se opakuje, je to jasné znamení, že výplet už odsloužil své a potřebuje výměnu.

 Napsal  Alex Semerád